En bra dag, en värdefull dag.

Idag har det varit en bra dag. Jag har lärt mig massor. Fått mycket av mina insikter om vad som är bäst för mig bekräftade.

Jag har exempelvis insett att andas lugnt och räkna till tio fungerar och att det är bra för mig. Jag har också insett att vissa människor inte borde arbeta där de kommer i kontakt med andra människor, som exempelvis är deras kunder. Jag har insett att inte alla förstår att det är kunderna som i slutänden betalar deras lön, inte deras chef. Jag är så tacksam att jag redan har insett allt det som så många andra uppenbarligen inte har insett ännu.

Efter mer än en veckas strävan och hårt arbete för att erhålla den service som för mig som kund är självklar när ett problem uppstår och som bottnar i ett misstag hos leverantören, har jag idag varit framgångsrik och det lämnar mig med en stor upplevelse: Människan är komplex och ibland svår att förstå sig på.

Arbetar människor enbart för att erhålla lön? Är det ett tvång att behöva gå till sitt arbete? Ställer inte människor sig själv frågan: Varför går jag till det här jobbet? Är min inställning när jag går till jobbet att jag är tvingad dit och kommer därför att vara vrång, ointresserad, nonchalant, till och med oförskämd? Är det rätt att gentemot kund ha attityden; ”Det där är inte mitt problem, du får väl fråga någon annan”.

Tack och lov löstes problemet. Det löstes av de som uppenbarligen går till samma jobb med insikt om att det är människor inblandade i deras arbetsuppgifter och att det är de, kunderna, som betalar deras lön. Det löstes av de som genom sin inställning till sitt arbete och mig som kund håller leverantörens anseende uppe och räddar sina kollegers arbete. Dessa människor är guld värda och jag önskar dem en bättre omgivning att verka inom. Framför allt önskar jag dem bättre ledare som har förmågan att skapa sunda och konstruktiva organisationer.

Så, en bra dag har det varit. En dag som gav mig tillfredställelsen att möta denna utmaning med inställningen att människor alltid gör sitt bästa utifrån de resurser och förmågor de för stunden har. Ibland är det bara så att dessa resurser och förmågor inte räcker längre än så här. Jag ser på dem som Kay Pollack gör och säger: ”Gulle dig, tack för att du kom för att lära mig något”

Vilken leverantör det handlar om? Låter det vara osagt med tanke på de som ställde upp och löste problemet. Jag vet dock att jag ska vara noga hädanefter när jag ska……

Publicerat 2015-08-17

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *